10 maja 2016, wtorek, g. 18:30, sala kameralna

MISTRZOWSKIE RECITALE

KAROL KOZŁOWSKI tenor
JOLANTA PSZCZÓŁKOWSKA-PAWLIK fortepian

F. SCHUBERT Winterreise D. 911

kup bilet on-line

Osoby, które uczestniczyły w pewnym letnim koncercie (lipiec 2013) w Filharmonii Świętokrzyskiej, na którym wystąpił mistrzowski duet Karol Kozłowski – tenor oraz Jolanta Pszczółkowska-Pawlik – fortepian z Die schöne Müllerin (Piękną młynarką) Schuberta w zachwycającym wykonaniu, niewątpliwie ucieszy wiadomość, że znakomici artyści zmierzyli się z kolejnym arcydziełem tego kompozytora – Winterreise (Podróż zimowa). Co więcej, nagrali płytę, która w rankingu pisma Hi-Fi i Muzyka natychmiast została obwołana „Płytą Roku 2015”, zaś krytyka i słuchacze przyjęli ją z najwyższym entuzjazmem. Bo też wykonanie jest wybitne. Znakomity Karol Kozłowski – tenor o unikalnej barwie głosu i wspaniałej technice – sprawił, że Schubertowskie strofy w jego interpretacji są porywające. Towarzyszący śpiewakowi fortepian, przy którym zasiada Jolanta Pszczółkowka-Pawlik, w idealnej harmonii z solistą, reagujący na każdą intonację, tworzy nierozerwalną całość opowieści pełnej bólu i cierpienia. Mroczna i przejmująca muzyka obrazuje wędrówkę głównego bohatera po nieprzyjaznym, zimowym świecie – czy to może swoiste pożegnanie 31-letniego zaledwie kompozytora, napisane tuż przed śmiercią? Warto dodać, że tłumaczenia filologicznego (nie poetyckiego) wierszy Wilhelma Müllera dokonał Karol Kozłowski.



JOLANTA PSZCZÓŁKOWSKA-PAWLIK Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie klasy fortepianu Barbary Hesse-Bukowskiej oraz klasy muzyki kameralnej Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz. Kształciła się również pod kierunkiem Barbary Michałowskiej, Anny Radziwonowicz oraz Włodzimierza Obidowicza. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez T. Nikołajewą oraz J. E. Gardinera w ramach Bachakademie Stuttgart (1991). Od ponad 20 lat jest wykładowcą na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2011 pracuje w klasie śpiewu prof. Włodzimierza Zalewskiego. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Ryszarda Karczykowskiego w Radziejowicach oraz w Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie.
Przez wiele lat występowała na koncertach i konkursach wraz ze swoim synem Łukaszem – wiolonczelistą, zdobywając nagrody i wyróżnienia jako pianistka (m.in. na Konkursie Wiolonczelowym im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu w 2000). Nagrywała dla Radia i Telewizji, koncertowała w kraju i za granicą. Na koncie ma nagrania płyt, z których jedna, Die schöne Müllerin, nagrana z Karolem Kozłowskim – była nominowana do nagrody Fryderyk 2013 w kategorii „Muzyka kameralna” oraz otrzymała wyróżnienie pisma Hi-Fi i Muzyka w rankingu najlepszych nagrań z muzyką klasyczną roku 2012. Natomiast płyta z pieśniami F. Schuberta Winterreise nagrana ponownie z Karolem Kozłowskim, której artystka jest również producentem, w rankingu pisma HI-FI i Muzyka została „Płytą Roku 2015”.
Pianistka jest także menadżerem i producentką płyt swojego męża Włodka Pawlika, w tym uhonorowanego w 2014 r. nagrodą Grammy albumu Night in Calisia.


KAROL KOZŁOWSKI Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem w klasie dra S.D. Kotlińskiego) oraz Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP. Laureat II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclea Darclèe (Rumunia, 2005). Nominowany do Paszportu Polityki 2013 w kategorii: „muzyka poważna” oraz, wraz z pianistką Jolantą Pawlik, do nagrody Fryderyk 2013 w kategorii: „muzyka kameralna” (za rejestrację cyklu pieśni F. Schuberta Die schöne Müllerin dla wytwórni DUX w 2012). Natomiast Winterreise – płyta obojga artystów – w rankingu pisma HI-FI i muzyka otrzymała tytuł „Płyty Roku 2015”.
W latach 2007-2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście Nietoperza J. Straussa. Jest cenionym wykonawcą dzieł barokowych. Występuje jako solista z zespołem muzyki dawnej Capella Cracoviensis. Współpracuje z większością polskich zespołów, wykonujących muzykę barokową na instrumentach historycznych, m.in. z Wrocławską Orkiestrą Barokową, z {oh!} Orkiestrą Historyczną, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Il Giardino d’Amore i Arte dei Suonatori. Regularnie gości na festiwalu Kissinger Sommer w Bad Kissingen, gdzie bierze udział m.in. w prawykonaniach utworów pisanych specjalnie dla niego przez m. in. Olivera Schnellera, Manfreda Trojahna i Bernda Redmanna.
Występował na scenach m. in.: wersalskiego Théâtre Montansier (Oebalus w Apollu i Hiacyncie Mozarta), Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Cyrulik sewilski Rossiniego), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Włoszka w Algierze Rossiniego) i Opery Kijowskiej (Król Roger). Od 2009 jest związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową.


powrót

strona główna