W tym roku mija setna rocznica urodzin Andrzeja Panufnika, którego twórczość przywracana jest pamięci potomnych po okresie wykreślenia jego nazwiska z repertuaru filharmonicznego w efekcie udanej ucieczki kompozytora z kraju w 1954 roku, i prawie całkowitego jej zapomnienia. Symptomatyczne, że dotąd najbardziej znany był jako autor Warszawskich dzieci, piosenki nawiązującej do Powstania Warszawskiego
Czas na kielecką promocję jego utworów.
W koncercie pod znaczącym tytułem Remeber me (Pamiętaj o mnie) publiczność Filharmonii Świętokrzyskiej pozna trzy utwory tego znakomitego kompozytora i dyrygenta, cenionego na Zachodzie, który w swojej ojczyźnie dopiero po roku 1977 zaczyna się pojawiać w programach, ale tak naprawdę zaistniał po swym pierwszym przyjeździe do wolnej Polski w roku 1990.
Trio fortepianowe napisane w 1934 roku i zrekonstruowane w 1945 (wszystkie utwory Panufnika skomponowane do 1945 r. – spłonęły w wyniku Powstania Warszawskiego) składa się z trzech części: rozpoczyna go energiczne i rozbudowane Allegro, środkowa część to piękne liryczne Adagio, a zamyka dzieło radosne Scherzo. Pochodzące z 1968 r. fortepianowe Reflektions stanowi improwizacyjne w charakterze myśli muzyczne, tytułowe „refleksje”. Podobne w nastroju jest kilka lat późniejsze Dreamscape na mezzosopran i fortepian, pierwotnie przeznaczone na głos – mimo braku tekstu. Śpiewaczka ma do wykonania nic nie znaczące sylaby, co służyć ma wykreowaniu atmosfery sennej wizji. Roxanna Panufnik, córka kompozytora, zaaranżowała niedawno utwór na wiolonczelę i fortepian i w tej wersji poznamy go na naszej estradzie.
A koncert rozpoczniemy od dorobku Roxanny, która kontynuuje muzyczne tradycje rodzinne (syn – Jeremy – jest znanym w Londynie DJ-em, byłym perkusistą, twórcą muzyki klubowej). Remember to miniatura zainspirowana dziewiętnastowiecznym wierszem brytyjskiej poetki pochodzenia włoskiego – Christiny Rossetti – pod tym samym tytułem. W oryginale jest to utwór na flet prosty i klawesyn, lecz my go poznamy w opracowaniu na skrzypce i fortepian, na co zezwoliła Triu Subiuto sama autorka. Następne w kolejności będzie Around Three Corners – pełne wdzięku trio fortepianowe.
Wykonanie wszystkich dzieł powierzyliśmy znakomitemu Triu Subito, któremu bliska jest przede wszystkim muzyka Andrzeja Panufnika, ale także Roxanny, kompozytorki zaprzyjaźnionej z członkami zespołu.



SUBITO PIANO TRIO
Jako trio debiutowali na wiedeńskim Stadt Fest Wien w 2009, kiedy to występując na scenie zbudowanej na placu św. Michała, wykonali tria Schuberta, Debussy’ego i Andrzeja Panufnika, i to właśnie muzyka tego ostatniego towarzyszy im od tamtej pory nieprzerwanie.
Wszyscy członkowie tria są absolwentami Akademii Muzycznej w Warszawie (dzisiaj Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Magdalena Szczepanowska (skrzypce) i Piotr Hausenplas (wiolonczela) są obecnie profesorami tej uczelni. Magdalena Szczepanowska prowadzi też klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej w Krakowie. Tam również wykłada Lech Napierała, pianista na stałe zamieszkujący w Wiedniu. Ich zaangażowanie w promowanie muzyki Andrzeja i Roxanny Panufnik, którą wielokrotnie i z powodzeniem wykonywali na koncertach w Polsce i Austrii, zostało docenione. W 2013 brytyjskie wydawnictwo Signum powierzyło im nagranie płyty jubileuszowego albumu z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika. Płyta, na której znalazły się utwory kameralne i pieśni obojga kompozytorów. ukaże się w maju b.r.
Trio Subito można spotkać każdego roku podczas Międzynarodowego Kursu Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu oraz towarzyszącemu mu Festiwalowi Wakacje z Muzyką, gdzie poza wspólnymi koncertami, prowadzą klasy instrumentów i muzyki kameralnej.



powrót do strony głównej