3 lutego 2017, piątek g. 19.00, sala koncertowa

ARCYDZIEŁA SYMFONIKI

MARIA WŁOSZCZOWSKA skrzypce
Laureatka XV Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego

ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
MAREK PIJAROWSKI dyrygent

L. RÓŻYCKI Poemat symfoniczny Stańczyk
H. WIENIAWSKI II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
C. FRANCK Symfonia d-moll

kup bilet on-line



Poemat symfoniczny Stańczyk Ludomira Różyckiego, zainspirowany znanym obrazem Matejki, powstał w 1909 roku. Od początku przyjmowany z entuzjazmem, m.in. za barwną instrumentację oraz ekspresyjność, właściwie do dzisiaj święci triumfy, choć może nie tak często jest wykonywany w salach koncertowych, jakby to wynikało z jego popularności.
Swoim drugim Koncertem skrzypcowym „poeta skrzypiec – jak nazywano Henryka Wieniawskiego – nie od razu rzucił publiczność na kolana. Pierwszy, mniej dojrzały, za to popisowy, obliczony na wywarcie wielkiego wrażenia, od początku zyskał rozgłos i uznanie, ale to Koncert d-moll wkrótce został okrzyknięty jednym z największych i najpiękniejszych koncertów epoki romantycznej. Z cudownej urody kantylenową melodią w części I i II, z żywiołowym, granym w oszałamiającym tempie „tańcem cygańskim” w finale – jest istotnie wspaniałym i efektownym dziełem, takim w którym solista może zachwycić słuchaczy swoim wirtuozostwem. W tym oto utworze dla mistrzów poznamy Marię Włoszczowską – laureatkę ostatniego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Conservatoire Royal w Brukseli, z pokaźnym kontem artystycznym w postaci trofeów zdobytych na najważniejszych konkursach skrzypcowych, przebojem wchodzi na salony muzyki poważnej, bacznie – i z nadzieją – obserwowana przez krytykę.
Wieczorne spotkanie z muzyką zakończymy jedyną Symfonią Césara. Francka – d-moll – utworem, jak go określano, „przenikniętym wonią kadzideł” w nawiązaniu do zawodu kompozytora (organista w paryskim kościele św. Klotyldy) i autora wybitnych dzieł na organy.
Symfonia jeszcze trzy dekady termu należała do żelaznego repertuaru filharmonicznego. Dzisiaj rzadko sięgają po nią dyrygenci, choć dzieło wciąż zachwyca urodą melodii i bogactwem harmonicznym, o czym będą Państwo mogli sami się przekonać podczas piątkowego wieczoru.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Marek Pijarowski – znany na całym świecie wybitny artysta, dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, były dyrektor Filharmonii Wrocławskiej i Łódzkiej. Nasi melomani pamiętają go zapewne jeszcze dzisiaj ze spektakularnego koncertu w halach Vive Textile w 2005 roku.


MARIA WŁOSZCZOWSKA
Koncertuje na całym świecie jako solistka i kameralistka. Jest zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Elskiego w Mińsku, finalistką i laureatką VI nagrody na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu oraz zdobywczynią pięciu nagród specjalnych w XIV Konkursie im. Wieniawskiego. W 2016 wystąpiła w londyńskiej Wigmore Hall w debiutanckim recitalu z pianistą Alasdairem Beatsonem. Studiowała u J. Staniendy na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz pod kierunkiem Leonida Kerbela w Conservatoire Royal w Brukseli. W 2014 ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie pod okiem Maxima Vengerowa w Royal Academy of Music w Londynie. W tym samym roku, jako jedyny instrumentalista smyczkowy, została wybrana do finału przesłuchań Young Classical Artist Trust w Londynie, gdzie zdobyła prestiżową nagrodę Emily Anderson Prize i otrzymała tytuł Royal Philharmonic Society Young Artist
Oprócz występów solistycznych z orkiestrami i recitali, ważne miejsce w życiu muzycznym artystki zajmuje kameralistyka, dzięki czemu współpracowała ostatnio z takimi osobowościami, jak: Maxim Vengerow, Robert Levin, Philippe Graffin, Alasdair Beatson, Nobuco Imai, James Baillieu, Roger Chase i Sam Haywood.
Jej debiutancka płyta z Sonatami kościelnymi na dwoje skrzypiec i organy Mozarta, nagrana w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej z Maximem Vengerowem oraz Romanem Peruckim, była niedawno przedstawiana w programie BBC Radio 3.
Gra na skrzypcach Pietro Guarneri da Mantua.


MAREK PIJAROWSKI
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną w klasie dyrygentury Tadeusza Strugały, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Naukę uzupełniał na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Weimarze u Arvida Jansonsa, a także jako stypendysta w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu u Carla Österreichera. Tam zetknął się bezpośrednio ze sztuką dyrygencką Herberta von Karajana, Leonarda Bernsteina, Georga Solti, Claudio Abbado. Debiutował we Wrocławiu w 1973, gdzie wkrótce został asystentem dyrygenta, a następnie drugim dyrygentem filharmonii wrocławskiej. Jest laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach (1974), podczas którego, jako najmłodszy uczestnik, zdobył I nagrodę oraz nagrodę specjalną orkiestry Filharmonii Śląskiej. Szefował Filharmonii Wrocławskiej i Łódzkiej, współpracował z Filharmonią Krakowską i Rzeszowską, a także z Eastern Music Festival w Greensboro w USA, do dziś związany jest z Filharmonią Pomorską, z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze oraz Texas Music Festival w Houston. Obecnie pełni funkcję I dyrygenta i szefa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej. Dyrygował w większości krajów europejskich oraz w Egipcie, Izraelu, Kanadzie, Chinach, USA, Meksyku i Korei Płd. Jest profesorem zwyczajnym. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademiach Muzycznych we Wrocławiu oraz w Warszawie, zaś Minister Szkolnictwa Wyższego powierzył mu funkcję krajowego eksperta przy opracowaniu standardów dotyczących programu studiów dyrygenckich. Zasiada w jury międzynarodowych konkursów dyrygenckich, m.in: im. G. Fitelberga w Katowicach oraz im. W. Lutosławskiego w Białymstoku. Został odznaczony m. in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Orderem „Gloria Artis”.


strona główna

Luty 2017